Altijd geslaagd

Altijd geslaagd! Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. En toch, het is mogelijk. Het enige wat je er voor nodig hebt is een goed systeem. Dat is een combinatie van technieken die je keer op keer kan inzetten en die je gegarandeerd een goed resultaat opleveren. En zo’n systeem bestaat. Door het analyseren van wat studenten die briljante resultaten behalen keer op keer (en dikwijls onbewust) doen, hebben gespecialiseerde trainers en coaches een systeem ontwikkeld dat ook voor jou werkt.

Eigenlijk zijn er 5 technieken die de “besten van de klas” telkens opnieuw inzetten. Al weten ze dat dikwijls zelf niet.

Zo is er een techniek om te begrijpen, één om te onthouden, één om na te denken, één om een transfer naar het lange termijn geheugen te maken en één om de beste uitspraak aan te leren. Wie deze strategieën inzet bereikt vanzelf een briljant resultaat. Natuurlijk moet je er wel mee aan de slag en oefenen. Net zoals dat het geval was toen je leerde lopen, fietsen of autorijden komt de vaardigheid alleen door oefening.

Welke zijn die technieken dan?

– Begrijpen:

“De zwarte hond loopt over de straat”. Je begrijpt deze zin direct.  Wat deed je om dat te doen? Briljante studenten zagen heel even een zwarte hond over een straat lopen. Jij toch ook?  Als je er even over nadenkt kan je zelfs zeggen welk ras de hond heeft en over welke straat hij liep. Je hersenen zoeken dus een bestaand beeld van een hond en een straat uit een mentaal archief. Dan  assembleren ze een beeld van het totaal. Nu heb je het begrepen en weet je dat het klopt.
“Door de 6e staatshervorming worden de usurperende bevoegdheden van de federale staat overgebracht naar het deelstatelijke niveau”. Deze zin begrijpen is al veel moeilijker. We hebben misschien geen  beelden voor elk deel ervan in ons mentale archief. Als deze kennis voor ons belangrijk zou zijn zullen we zelf een beeld moeten ontwerpen en er eventueel een boek erbij nemen.

Om te begrijpen moeten we ons dus elk element van een verhaal visueel kunnen voorstellen. Zonder een goed beeld zal de rest van het leerproces immers blokkeren. Daar kunnen we visuele presentaties, posters, schema’s uit boeken, kranten en het nieuws en zelfs tekeningen voor gebruiken.

– Onthouden:

Denk even aan je laatste vakantie. Aan dat fantastische panorama op die berg. Of die romantische zonsondergang.  Of hoe goed je partner er toen uitzag. Hoe deed je dat? Nu zoeken onze hersenen een beeld terug op uit ons mentale archief.

Om een goed visueel archief aan te leggen moet je dus een duidelijk beeld zien. Daarom roept iedereen altijd dat je iets niet gewoon van buiten moet leren maar het eerst moet begrijpen.
Kijk nu even weg van je mentale beeld en zie het dan in gedachte terug voor je. Doe dat met zoveel mogelijk details. Probeer dat een paar keer. Dan kan je die foto later ook gemakkelijk opnieuw oproepen.

– Nadenken:

Nadenken is verbanden zien tussen de beelden in je mentale archief. Een briljant statisticus ziet gewoon in wanneer hij welke formule moet gebruiken.

We moeten alleen opletten niet meer te zien dan we werkelijk kunnen weten. Denk nog maar even aan het ras van de hond op straat. 

– Transfer naar het lange termijn geheugen:

Om ons mentale archief op lange termijn te onderhouden moeten we onze kennis telkens opnieuw activeren. Denk maar aan de woorden re-visie en her-halen. Soms is het moeilijk om wat we leren ook in een echte situatie toe te passen. Zo kan je, wanneer je Chinees leert, de taal in België niet dagelijks gebruiken.

Oefeningen maken, voorbeelden in het dagelijks leven zoeken, de leerstof aan anderen uitleggen of discussieclubs met andere studenten beginnen zijn dus ideale hulpmiddelen. Het gaat erom dat je wat je geleerd hebt ook in een levensechte situatie gebruikt. Voor de hormonen in hersenen bestaat er geen verschil tussen een ge-ensceneerde en een echte situatie.

– Woorden correct uitspreken:

Hoe komt het dat je een liedje van je favoriete folk band in het Schots zonder problemen kan meezingen? Ken jij toevallig Schots? Of hoor jij de tekst ook gewoon opnieuw?

Jij hebt nu ook de excellente strategie voor de goede uitspraak ontdekt. Je hoort het woord in gedachte opnieuw klinken en herhaalt het onmiddellijk daarna. De eerste keren let je misschien nog op die bizarre manier waarop je moet articuleren om het helemaal goed te doen maar na enkele keren opnieuw horen, herhalen en letten op het gevoel kan je zelfs  “les chaussettes de l’archiduchesse sont elles sèches? archi-sèches!” 10 keer achter elkaar en aan een sneller tempo uitspreken.

Einstein, John Stuart Mill of Bobby Fisher bleken ieder een krak in het gebruik van deze 5 technieken. Zij behoren niet voor niets tot de grootste geniën van deze tijd.
Wij delen ze gratis met je! Natuurlijk is er geen toverpil maar moet je ze wel inoefenen, net zoals je leerde fietsen of auto rijden.
Probeer ze uit, oefen ze in en zet geniale resultaten neer. Met deze 5 technieken kan iedereen het.

Advertenties

Een gedachte over “Altijd geslaagd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s