Examenresultaten kuleuven

Studeren in Leuven betekent natuurlijk ook examens afleggen en daar zo goed mogelijke punten voor halen.

Daarvoor zijn er een aantal belangrijke nodig. Zo moet je de een studierichting kiezen die bij je past, een goede studiemethode hebben en over voldoende motivatie beschikken. Over al die elementen vind je op deze website een artikel maar dan ben je er nog niet. The proof of the pudding is in eating it. En dat is eigenlijk het afleggen van de examens. Op dat moment moet al het werk dat je het studeren stak renderen en punten opbrengen.

Onlangs maakte de KULeuven bekend hoe een examen nu eigenlijk gequoteerd wordt. De universiteit publiceerde dus een tabel met de puntenverdeling die zij bij de verbetering van examens toepassen. Waar moet je dus op letten bij het beantwoorden van een examenvraag? Wij vatten de hoofdlijnen voor je samen.

– Wanneer blijkt dat je bepaalde onderdelen van de leerstof niet kent, ben je niet geslaagd. Je zal dan 8/20 of minder halen.
– Wanneer je de leerstof slechts oppervlakkig maar zonder gaten in je kennis kent zal je tussen 8/20 en 10/20 halen.
– Wanneer je de stof van buiten hebt geleerd of maar minimaal begrijpt, krijg je normaal 10 of 11/20.
– Om 12/20 te halen hoor je een vraag niet gewoon te beantwoorden maar moet je antwoord ook netjes structureren. Schrijf dus een korte inleiding en geef daarin al kernachtig het antwoord op d vraag. Werk dat verder uit in je tekst. Gebruik daarbij structuurwoorden zoals vooreerst, bovendien, tenslotte of daarentegen en onderlijn de 2 of 3 belangrijkste woorden. Vat tenslotte de kern van je antwoord nog even samen in het besluit.
– Wanneer je, naast de leerstof zoals die in de les besproken werd of in je boek beschreven stond ook nog eigen voorbeelden of tegenvoorbeelden kan geven, toepassingen kan beschrijven, kritieken kan geven of weerleggen en verbanden kan leggen, behaal je normaal gezien tussen 13/20 en 15/20.
– Om 16/20 of meer te halen moet je niet allen gestructureerd op de vraag antwoorden, eigen voorbeelden geven en verbanden leggen met andere onderdelen van de leerstof. Je moet er bovendien nog wat aan toe voegen. Je moet m.a.w. extra informatie over het onderwerp kunnen geven of met een uitzonderlijke, eigen analyse komen. Zo ga je tot die 10 % van de studenten met uitzonderlijke resultaten behoren.

Leer dus de leerstof niet gewoon van buiten. Als je dan geen fouten maakt behaal je immers juist de helft. Vergis je je ergens, dan zakken je resultaten onder de helft. Maak daarentegen dat je je leerstof begrijpt en dat toont op het examen. Antwoord daarom in je eigen woorden, plaats informatie terug in haar context en geef ook eigen voorbeelden. Zo behaal je ook de resultaten die je werk verdient.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s