Leren leren tips

Het leven wordt altijd maar duurder. Dus doet een bisjaar dat ook. Ook de universiteit wordt steeds strenger en begint studenten die niet een bepaald aantal punten halen een herinschrijving te weigeren. Het is dus niet zo vreemd dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een cursus om te leren leren.

Het grappige is dat we dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Als kleine kinderen hebben we enorm veel geleerd. En daar waren enorm complexe dingen bij. Zo heb je helemaal vanaf 0 leren praten. Je had niet eens een moedertaal om als referentie te gebruiken. Je kon dus helemaal nooit 2 kolommen maken, 1 met het woord in de taal die je leert en één in je moedertaal. We hebben ook allemaal geleerd dat we, als we regelmatig dingen goed doen, we daar ook geregeld voor beloond worden. En dat de beloning bij uitstek betaald worden is. En we weten hoe we geld kunnen uitgeven, wat het waard is en waar we meer voor hetzelfde geld kunnen gaan kopen. En daar kwam helemaal geen dikke cursus economie aan te pas. We begonnen zelfs onze moedertaal en wat de betekenis van geld is te leren voor we konden lezen. Er is dus een veel effectievere methode om veel moeilijke dingen te leren. En die passen we eigenlijk spontaan toe. Misschien hebben we ze op school wel een beetje afgeleerd.

De beste tip om te leren leren is dus opnieuw natuurlijk te gaan leren. En dat komt neer op opnieuw leren visueel te zijn. Denk maar eens terug aan je eerste Sinterklaasfeest of de eerste verjaardag die je je nog kan herinneren. Het eerste wat je te binnen schiet is een herinnering in de vorm van een mentale foto. En als je hier even over blijft nadenken, als je als het ware ‘inzoomt’, komen alle kleine details van die herinnering mee terug. Memoriseren is dus mentale plaatjes in je geheugen opslaan. En herinneren is die plaatjes weer uit je mentale archiefkast ophalen. En begrijpen is die mentale plaatjes maken. Om een accuraat beeld van leerstof te krijgen, gaan we daarover nadenken en beginnen onze hersenen mentale foto’s aan te leggen door beelden uit ons mentale archief te combineren. En dan snappen we ‘het plaatje’ en ‘zien we het voor ons’.
Wanneer iets te abstract is, hebben onze hersenen te weinig beeldmateriaal om plaatjes te creëren. Daarom bevatten kinderboekjes ook zoveel plaatjes. Je kan de betekenis van ‘de boerderij’ of ‘tractor’ of ‘Tiny wordt verliefd’ immers heel gemakkelijk en snel begrijpen en memoriseren wanneer je het voor je ziet. Nochtans was het laatste voorbeeld over Tiny al behoorlijk moeilijk voor de hersenen van iemand van 5.

Oefen dat “voor je zien” telkens je kan, ook met kleine dingen. Wanneer je je sleutels niet meer vindt, sluit je ogen dan even en zie terug voor je waar je ze het laatst gelaten hebt. Wie wat oefent zal het er vlug mee eens zijn dat de weg naar de dichtstbijzijnde frituur voor je zien gemakkelijker is dan die beschrijven. En als je ze ziet, kan je ze altijd beschrijven. Wat je daarentegen niet ziet maar van buiten leert blijft altijd gebrekkig. Je kan immers geen verbanden zien.

Dat visueel leren ook voor complexe onderwerpen en gedurende je hogere studies blijft werken wordt snel duidelijk als je naar de onderstaande film kijkt. Kijk eerst gewoon relax naar de film en antwoord dan op de volgende vragen:
– Hoe is Europa ontstaan?
– Wat is het macro-economisch verband tussen overheidsuitgaven en de lonen?
– Wat is deficit spending?

En wedden dat je die vragen volgende week ook nog kan beantwoorden? Zonder herhalen en door gewoon een gewoon een film te kijken. Natuurlijk wel een film die je helpt een mentaal beeldarchief aan te leggen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s