Hersenen leren

Gebruik je volledige hersenen en leer efficiënter! Het klinkt als een reclameslogan maar het is bovendien echt waar. Door op meer afgewisselde manieren te leren of studeren gebruiken we meer van onze hersencapaciteit en leren we grondiger, efficiënter en misschien zelfs wel sneller.

Men zegt wel eens dat onze hersenen uit twee helften bestaan. De linkerhelft en de rechterhelft.
De linkerhersenhelft is het meer logische, analytische en rationele deel van het brein. Het werkt lineair en reageert uitstekend op tekst en cijfers. Het onderwijs is de laatste paar honderd jaar enorm de nadruk gaan leggen op het trainen van dit deel van de hersenen. Je kan dat zien in het gebruik van geschreven teksten, de nadruk re-productie en resultaten die men uitdrukt in cijfers. Daar is niks mee. Men vergeet alleen de andere helft van onze hersenen eveneens te stimuleren.
De linkerhelft staat meer in voor het intuïtieve, creativiteit en het leggen van verbanden. Deze helt werkt meer simultaan en reageert op context.
In andere en oudere culturen valt telkens op hoe leren een activiteit van het hele brein is. Zo leerden de mensen miljoenen jaren van muurschilderingen en werden belangrijke lessen met verhalen en toneel doorgegeven. Dit aspect van leren en studeren is in het moderne Europa verloren gegaan. En dat maakt dat we efficiënter kunnen leren als we onze beide hersenhelften terug samen gaan gebruiken. Tal van studies kunnen dat wetenschappelijk onderbouwen.

Om de rechterhelft van onze hersenen te stimuleren kan je tal van technieken gebruiken. Maak mindmaps en tekeningen. Mindmaps zijn ideaal om verbanden te zien. Tekeningen helpen je dan weer echt te begrijpen en los te komen van het abstracte concept. Daarover maakten wij op deze site al tal van artikelen. Zoek daarom ook naar eigen voorbeelden bij de leerstof, kijk naar het nieuws, lees de krant en bezoek musea. Dat brengt je niet alleen meer punten op. Het stimuleert bovendien je rechter hersenhelft. Natuurlijk kan je ook kleuren gebruiken bij het onderlijnen en, waarom niet, je het verhaal van de cursus voorstellen alsof je naar een spannende film kijkt.

Train jezelf dus om meer uit je hersenen te halen dat wat we gewend zijn. Gebruik ook de rechterhelft van je brein. Dat zal je niet alleen efficiënter maken, het brengt bovendien punten op. Kijk maar eens naar hoe een prof die geeft. De KULeuven publiceerde de parameters daarvan en wij maakten er het artikel “examenresultaten KULeuven” over.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s