Verschillende manieren van leren

Mensen leren op verschillende manieren. En ook jij hebt er baat bij te weten op welke manier jij leert en wat je kan bijleren van andere manieren.

De manier waarop wij allemaal leerstof verwerken en de (onbewuste) handelingen die we daarbij stellen noemen we een leerstijl. Globaal kan men zeggen dat er vier verschillende leerstijlen zijn. Op basis van onze manier van leren kunnen we in 4 groepen ingedeeld worden. Zo worden dromers, doeners, denkers en beslissers onderscheiden.
Doeners leren vooral via trial and error. Het zijn de mensen die, wanneer zij een nieuwe smartphone krijgen, gewoon beginnen proberen om alle functies van hun nieuwe toestel zelf te ontdekken. Dromers willen de dingen ook zelf concreet meemaken. In tegenstelling tot de doeners, zullen zij de situatie of het probleem echter op alle mogelijke manieren proberen te benaderen. In vergelijking met doeners zijn dus veel reflectiever. Denkers observeren en theoretiseren veel meer. Geef je hen een nieuwe smartphone, dan zullen ze eerst de handleiding lezen, deze volledig willen begrijpen en dan pas mee aan de slag gaan. Ze houden ervan om nieuwe theorieën te ontwikkelen op basis van wat ze in de handleiding lezen. Beslissers vertrekken eerder vanuit een theoretisch concept dat ze dan willen gaan uitproberen. Een beslisser zal dan handleiding van zijn nieuwe telefoon snel en diagonaal lezen of, nog beter, hij zoekt er online een korte, praktische samenvatting van en gaat die vervolgens uitproberen.

De ene leerstijl is niet manifest beter dan de ander. Het is een manier van indelen. Heb jij een idee wat jou voorkeur leerstijl is? Op het internet zijn er tal van test beschikbaar om jou daar een goed beeld van te geven. Zoek een keer op “leerstijlen” of “Kolb leerstijlen” en maak enkele tests.

Waarom is het nu zo belangrijk te weten wat jou leerstijl is? Onze voorkeur leerstijl is tegelijk onze valkuil. Ben jij een denker, dan zal je automatisch de theorie en definities van een vak studeren. Dat is immers jouw natuur. Maar een examen bestaat meestal niet enkel uit theorie. Meestal wordt er ook gevraagd om voorbeelden te geven of oefeningen te maken. En laat dat net nu zijn waar een denker niet voldoende bij stilstaat. Omgekeerd zijn doeners meestal een kei in voorbeelden geven of oefeningen maken. Maar een definitie geven? Dat is hun zwakke punt.

Wanneer jij je eigen leerstijl kent ken je sterke kant bij het studeren. Dat op zich is al goed voor het zelfvertrouwen. Denk er verder ook aan dat elke leerstijl zijn eigen tekortkomingen heeft. Die kan je aanvullen door de bij het studeren de nadruk te leggen op een tegengestelde leerstijl. Houd je van praktijk? Denk er dan aan dat je voor de test eerst nog even de definities en de theorie naleest.

Leer dus van andere manieren van leren en train jezelf in verschillende leerstijlen. Zo overstijg je je niveau dat je vorige keer al behaalde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s