Examens en taal

Om een goed examen af te leggen moet je over een heel aantal vaardigheden beschikken. Zo moet je weten hoe studeren en kennis uit je geheugen ophalen werkt. Daarover vind je op deze site een hele reeks artikelen. Kijk er gewoon in de rechterkolom voor. Maar er is nog meer. Zeker bij meerkeuzevragenexamens zijn er nog steeds studenten die deze examenvorm als bijzonder moeilijk blijven ervaren. Wat ontbreekt er dan nog?

Het antwoord kwam een tijdje geleden toen een directeur van een Brusselse hogeschool geïnterviewd werd. Hij weet het probleem aan de taligheid van de studenten.
Hij beschreef hoe er een test werd uitgevoerd met 2 reeksen vragen. In de ene reeks werden de alternatieven voor een meerkeuzevragenexamen op een affirmatieve wijze geformuleerd. Een voorbeeld van zo’n affirmatieve formulering is: “water kookt aan 100°C”. Wanneer de vragen van een examen op een dergelijke wijze geformuleerd worden, slaagt het merendeel van de studenten. In een andere reeks werden dezelfde vragen gesteld maar werden de keuzemogelijkheden anders geformuleerd. Er werd gebruik gemaakt dubbele negaties zoals “het is altijd onjuist dat water nooit kookt aan 100°C”. Bij deze tweede reeks ondervonden veel meer studenten moeilijkheden om het juiste antwoord te selecteren.

“Taligheid”, zo ging de directeur verder, “is een vaardigheid die in de lagere en middelbare school wordt aangeleerd”. Wanneer deze vaardigheid niet correct geïnstalleerd blijkt, ondervindt de student daar later problemen van. In het hoger onderwijs wordt er immers op gerekend dat de noodzakelijke basiscompetenties om een opleiding te volgen voldoende aangeleerd zijn.

Dit probleem wordt eens zo acuut voor buitenlandse studenten of studenten wiens moedertaal niet het Nederlands is. Dat is wat ze de beruchte “taalachterstand” noemen. Voor die studenten is het dus heel belangrijk hun Nederlandse taalvaardigheid naar een hoger en abstracter niveau te tillen.
Natuurlijk kan je hiervoor begeleiding zoeken. Dutch Language Classes is zo’n project. Het is specifiek gericht op hoger opgeleiden of mensen in een hogere opleiding om hun Nederlands beter te gaan beheersen. Door het gebruik van activerende technieken, gericht op het stimuleren van conversaties helpt dit project anderstaligen hun weg in Vlaanderen beter te vinden. Dat kan gaan over jobs vinden, Nederlandstalige verkoopgesprekken voeren maar ook studeren. Meer over Dutch Language classes kan je lezen op www.dutchlanguageclasses.be.

Check de website, werk ook aan je taligheid en je zal meer in staat zijn op een examen te laten zien hoe goed je kennis is.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s